5 reden om in 2012 te ondernemen

 Algemeen  Reageren uitgeschakeld
dec 282011
 

dank je John Krijger, voor de volgende site!

http://www.youngentrepreneur.com/blog/5-reasons-now-is-the-time-to-start-a-business/

Collectievissen

 Algemeen  Reageren uitgeschakeld
dec 212011
 

Een redelijk nieuw fenomeen: collectievissen. Kijk alvast, er volgt meer…………..

http://www.scoop.it/t/collectievissen

Communicatietechniek in de toekomst

 Algemeen  Reageren uitgeschakeld
dec 192011
 

Dit is het youtube filmpje dat te zien was in ons project The Timemachine bij ASML:

http://www.youtube.com/watch?v=a6cNdhOKwi0

The Timemachine bij ASML

 Algemeen  Reageren uitgeschakeld
dec 192011
 

De vier huiskamers die Cultivate maakte samen met Bouwkate (Kathy) en CCC (Dieuwertje) waren een groot succes. Veel complimenten van de opdrachtgever en partners als WOP en Fraai. De acteurs van de Schoenfabriek hebben zich als vier koppels twee dagen lang in de huiskamers vermaakt met spelletjes, muziek maken, tv kijken ruzieen en koffie drinken.

De werknemers van ASML met hun families hebben hun ogen uitgegekeken en zich verbaasd over de ruim 150 museale objecten van Scryption, NEMO, Bonami en het Museum voor Communicatie. Veel van deze objecten waren heel herkenbaar en we hebben dan ook regelmatig mensen horen zeggen: “Hé, zo een hadden we vroeger thuis ook!”

http://www.omroepbrabant.nl/?video/72606592/Drukbezochte+Kids+Dag+bij+ASML.aspx&action=media

dec 192011
 

Trouw heeft vandaag een uitgebereid relaas over het van Abbemuseum en een intervieuw met Charles Esche. Laat hem een omstreden figuur zijn en laat hem de Princess Margriet Award gekregen hebben, hij uit zich hoogst onhandig in dit stuk, als hij vertelt dat hij de hele wereld over reist terwijl zijn collega-directeuren van Tate Modern en Centre Pompidou “enkel bezig zijn met het uitzetten van strategieen.” Bespeuren we hier een causaal verband tussen de werkzaamheden en inzichten van een museumdirecteur en het bezoekersaantal?  Krijgt de Eindhovenaar, Brabander of Nederlander een beter cultuuraanbod in het van Abbe doordat Esche een flink deel van zijn tijd les geeft in New York?

Zullen we even niet vergeten dat er zo’n slordige 4,5 miljoen gemeentelijke subsidie gaat naar het van Abbemuseum dat daarmee per jaar ongeveer 85.000 bezoekers strekt? Ook het gegoochel met cijfers van Macha Roesink, oud adviseur van Cultuur Totaal kan niet verbloemen dat dat héél veel geld per Eindhovenaar en ook heel veel geld (bijna 53 euro) per bezoeker  is. Leuk dat het van Abbemuseum voor mensen van buiten de regio zo’n geweldig museum is, maar Eindhoven moet wel de investering ophoesten. Trouw maakt de vergelijking met het Haags Gemeentemuseum, dat welliswaar het dubbele bedrag aan subsidie krijgt, maar daarmee zes keer zoveel bezoekers trekt.

Maar laten we eens kijken naar andere musea: Kunstlicht in de Kunst kreeg 30.000 euro per jaar van de gemeente Eindhoven en trok ruim 40.000 bezoekers. Het Scryption kreeg van de gemeente Tilburg 200,000 (een groot deel daarvan in de vorm van een huurpand) en trok ruim 25.000 bezoekers in 2010 en in 2011 zelfs 31.000; helemaal zonder subsidie, zonder pand en met 2 parttime medewerkers.

Het is niet helemaal ten onrechte dat cultuur wordt gezien als luxe. Maar wel om de verkeerde reden; de gemiddelde, vaak hoog opgeleide bezoeker van het van Abbe kan heel goed 25 euro voor een kaartje betalen, maar hoeft dat niet want U en ik betalen zijn kaartje voor een groot deel. De mensen die naar laagdrempelige musea willen gaan, hebben vaak meer moeite met de entreeprijs. Hún musea moeten de deuren sluiten omdat het kleine beetje subsidie dat ze krijgen er niet meer af kan.

Het stuk in Trouw is heel verhelderend; ik begrijp nu waardóór het van Abbemuseum elitair wordt gevonden. Esche heeft gelijk; een museumdirecteur drukt een zwaar stempel op een museum.

 

 

Project The Timemachine voor ASML

 Algemeen  Reageren uitgeschakeld
dec 182011
 

Op 17 en 18 december zijn de familiedagen bij ASML, grootste producent van Chipsmachines. Rond de 10.000 bezoekers worden in twee dagen verwelkomd op het hoofdkantoor in Veldhoven. ASML bestaat 25 jaar en laat de ontwikkeling van consumer electronics in de afgelopen 40 jaar zien. Naast een natuurkunde lab en een computergame arcade voor kinderen is er een overzicht van vier decennia interieurs, huishoudelijke apparatuur, tv programma’s en gezelschapspellen.

In opdracht van Sander Hofman van ASML hebben Kate Marchand (Bouwkeet), Dieuwertje Wijsmuller (CCC) en Cultivate inhoud, ontwerp en inrichting van de vier huiskamers en de vier museale vitrines van elk 6 meter verzorgd, en ook onderzoek naar die periodes op gebied van sociale en technische ontwikkeling en interieurarchitectuur, het inlenen van museale objecten van verschillende musea en het verzamelen van overige requisieten voor de inrichting en aankleding van de huiskamers. Samen met decorbouwer Fraai uit Raamsdonksveer zijn vier huiskamers gebouwd uit de 70′er, 80′er, 90′er jaren en de jaren 00. In elke huiskamer is een echtpaar (acteurs) aanwezig. Ze spelen spelletjes, maken muziek of ruzie, lezen een boek, kijken tv, of werken op computer of laptop.

De acteurs hebben geen (oog)contact met de bezoekers waardoor een realistich beeld ontstaat. De reacties van de bezoekers zijn zonder uitzondering enthousiast. Ouders wijzen hun kinderen de spullen aan die in ‘hun’ tijd werden gebruikt; kinderen lachen om zo veel lelijks en zulke domme apparaten. Een veel gehoorde opmerking tussen de huiskamers van 90 en 00 is: “hier wordt het normaal’.

Voor Kate, Dieuwertje en mij was het een geweldige opdracht. ASML is een uitstekende opdrachtgever die dingen los durft te laten en WOPevenementen en Fraai projecten en decorbouw zijn flexibele en professionele partners die aan een half woord voldoende hebben.

Dank aan alle mensen waarmee we hebben samengewerkt; Sander, Ester, Gerben en al hun collega’s en natuurlijk de acteurs. En dank aan Kate en Dieuwertje voor hun collegialiteit.

 

 

 

 

dec 022011
 

Samen met Maurice Veldkamp, directeur van het Nederlandse Magic Circus heb ik een bezoek aan de Efteling gebracht. Maurice heeft me gevraagd hem te ondersteunen bij het inzetten van een kwaliteitsslag. Magic Circus heeft een stabiele basis en voldoende bezoekers, maar zoekt naar mogelijkheden om de organisatie te verbeteren. Door in de Efteling heel specifiek naar een aantal zaken te kijken, heb ik hem kunnen laten zien dat er veel manieren zijn om publieksbereik en organisatie te verbeteren. Daarnaast is een dag samen op pad ook een mogelijkheid om ongestoord te praten en elkaar beter te leren kennen.In januari zal ik hem een eerste aanbeveling voorleggen, waaruit een conceptverandering zou kunnen voortvloeien. Het streven is om in de zomer met een sterke organisatie en een mooi programma een bescheiden financiele steun te verwerven voor educatieve activiteiten.

© 2013 Cultivate Suffusion theme by Sayontan Sinha